• Skip to primary navigation
  • Skip to content
ndfc.fi

ndfc.fi

Main navigation

  • Etusivu
  • Visuaalinen taide
    • Visuaalinen taide lisää hyvinvointia nykyajan maailmassa
    • Kuvataiteen opiskelu Suomessa
    • Luovuutta, visualisointia ja animaatioita
  • Pelit & 3D-animaatiot
    • Animaation 12 huikeaa periaatetta
    • Valmista itse huikeita animaatioita
  • Suosituimmat animaatioelokuvat
    • Suomalaiset animaatioelokuvat
    • Tietokoneella tuotetut kuvat esittelevät, myyvät ja markkinoivat
    • Animaatiofestivaalien kiehtova maailma

Animaation 12 huikeaa periaatetta

Pelianimaatioissa on aina yksi keskeinen määrittäjä, joka on pelin interaktiivisuus. Interaktiivisuus tarkoittaa vuorovaikutusta pelaajan kesken. Animaation varhaishistorian sanotaan perustuvan ihmiskunnan historiaan. Animaatioita käytetään paitsi elokuva- ja pelimaailmassa niin myös sääennusteissa, joissa animaation avulla tulevaa säätilaa voidaan havainnollistaa tehokkaasti. Ranskalainen kuvataiteilija Florent Riverè ja arkeologi Marc Azéma esittivät yhdessä teorian, joka pohjautuu muinaisiin luolamaalauksiin. Luolamaalausten avulla esimerkiksi maalauksissa esiintyville eläimille oli piirretty monta päätä ja useita jalkoja. Piirrosten on arveltu kuvaavan liikettä, joka on nimetty alkukantaiseksi animaatioksi. Luolamaalausten ”liike” saadaan esiin esimerkiksi lepattavan liekin avulla.

12 periaatteen syntyminen

Walt Disneyn studiot tunnetaan kaikkialla maailmassa. Kyseisillä studioilla otettiin 1930-luvulla jatkuvasti uusia edistysaskelia sarjakuvan ja animaatioiden parissa. Walt Disney tunnetaan paitsi The Walt Disney Company -viihdeteollisuusyhtiön perustajana, elokuvatuottajana, animaattorina, ohjaajana, ääninäyttelijänä ja käsikirjoittajana, myös rakkaudestaan sarjakuviin. Animaatioiden 12 periaatetta ovat yhä nykyään käytössä ja ne ovat:

  • Litistä ja venytä, joka saa kuvissa esiintyvät piirroshahmot käyttäytymään liikkuessaan uskottavasti.
  • Toinen tärkeä periaate on antisipaatio, joka tarkoittaa käytännössä katsojan valmistamista tulevan toiminnan, eli ”liikkuvan kuvan seuraamiseen.” Käytännössä siis ennen suurempia liikkeitä tullaan aina esittämään ennakoivia, vastakkaisia liikkeitä.
  • Kolmas tärkeä on lavalle asettelu. Lavalle asettelu -periaatteena pohjautuu teatterimaailmaan, jossa tapahtumat kuvataan siten, etteivät ne jää katsojalle millään tapaa epäselviksi. Animaatioissa hahmojen tarkka asettelu on erittäin tärkeää, eli kameran jokainen kulma ja liike mietitään ennalta erittäin huolellisesti.
  • Neljäntenä tulee Straight ahead action and pose to pose -periaate, joka tarkoittaa liikkeen animoimista ruutu ruudulta alusta aina viimeiseen ruutuun asti. Hidastus tapahtuu alussa ja lopussa, sillä tasaista nopeutta ei voi käyttää hahmojen uskottavuuden vuoksi.
  • Viides tärkeä asia on epäsynkronia, joka kuvaa passiivista liikehdintää.
  • Kuudes tärkeä seikka on liikkeen hidastuminen ja kiihtyminen
  • Seitsemäs tärkeä asia on kaaret, jossa hahmot liikkuvat ”kaarissa” elävien ihmisten ja eläinten tavoin.
  • Kahdeksas on toissijainen liike.
  • Yhdeksäs on erittäin tarkka ajoitus.
  • Kymmenes on hahmojen muotoilu ja venyttely, eli liioittelu.
  • Yhdestoista periaate tarkoittaa anatomian tarkkaa ymmärrystä.
  • Kahdestoista tärkeä periaate on kiinnostavuus ja viehättävyys, jossa myös tarinoiden roistoilla pitää olla omat viehättävät puolensa.

Copyright © 2021 · Kreativ Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in